R-Kiosk seab keskkonnasõbralikkuse oma äritegevuse keskmesse, astudes suure sammu kestliku tuleviku poole 100% rohelisele energiale üleminekuga. See näitab, et mugavuskaubandus võib olla ühtaegu lihtne ja vastutustundlik.
Reitan Convenience Estonia tegevjuht Tiia Ilves räägib lähemalt, kuidas teadlikud valikud ja koostööpartnerite inspireerimine on võtmetähtsusega, et muuta kogu valdkond rohelisemaks ja jätkusuutlikumaks.
Palun tutvustage lühidalt oma ettevõtet.
Reitan Convenience Estonia on Eestis tuntud R-Kioski ja Caffeine’i kaubamärkidega. Oleme üks Eesti juhtivaid mugavuskaubanduse ettevõtteid, olles osa Reitan Retaili grupist, mis on üks suurimaid jaemüügiettevõtteid Euroopas. Jätkusuutlikkus on meie tegevuse lahutamatu osa ja soovime anda oma panuse kliimamuutuste pidurdamisesse. Rohelise energia kasutuselevõtt peegeldab hästi ettevõtte väärtuseid.
Miks valisite oma roheenergia partneriks just Enefiti?
Valik langes Enefiti pakutavale roheenergiale, kuna Enefit on pikaajaline ja usaldusväärne partner, kes suudab pakkuda kvaliteetset teenust ja vastutustundlikke lahendusi.
Miks otsustasite üle minna 100% rohelisele energiale?
Usume, et meie valdkonnal on suur vastutus ja mõju ning soovime inspireerida ka teisi ettevõtteid paremaid valikuid tegema. Soovime olla eeskujuks ja kujundada muutusi tööstusharus, tehes täna ärilisi valikuid, mis toetavad meie eesmärki muuta mugavuskaubandus kestlikuks ja kestlikkus mugavaks.
Iga ettevõtte – suur või väike – peab mõistma, et vanaviisi lihtsalt enam ei saa. Näiteks vajame oma kliimamõju arvutamisel kõikidelt äripartneritelt infot, mida pole kunagi varem küsinud. Sageli tuleb vastuste leidmiseks ühiselt seniseid tööprotsesse muuta.
Kas olete mõne partnerettevõttega suhelnud ESG eesmärkide ja roheenergia teemal? Või äkki hoopis võiks öelda, et see on ka konkurentsieelis?
Meie kestlikkuse strateegia väga oluline osa on julgustada ka oma koostööpartnereid endale kestlikkusega seotud eesmärke seadma. Seetõttu oleme nendel teemadel alati dialoogis ning meil on ka omad kindlad ootused.
Oleme seda meelt, et teadmiste ja kogemuste jagamine ettevõtete vahel on väga oluline. Praeguseks hetkeks ei tohiks ESG olla enam konkurentsieelis, vaid teema, millega kõik aktiivselt üheskoos tegelevad nii enda äri kui meie kõigi tuleviku hüvanguks.
Kas mõõdate oma tegevuste tulemuslikkust?
Jah, mõõdame ka numbrites oma tegevusi, et keskkonda toetavaid äriotsuseid teha. Oleme juba kaks aastat koostanud ESG raportit, kuigi see on kohustuslik alles sellest aastast.
Meie jalajälg tuleb kõige suuremal määral meie sortimendist. Eelmise aasta raportist oli juba näha, et võrreldes 2022. aastaga oleme suutnud oma jalajälge juba vähendada ning see tuli justnimelt sortimendivaliku arvelt. See annab kindlustunde, et oleme oma tegevustega õigel teel. Seetõttu keskendume ka oma eesmärkides suurel määral kestlikumate valikute tegemisele meie sortimendis.
Millest oma sortimendi valikul täpsemalt juhindute?
Sortimendi loomisel arvestame nii inimeste kui ka planeedi tervist. Oleme suurendanud paljudes toodetes köögiviljade osakaalu ning samal ajal vähendanud punase liha kasutamist.
Meile on väga oluline, et meie mõlema brändi, nii R-Kioski kui ka Caffeine’i kohv oleks mahesertifikaadiga. See tähendab, et meie uute kohviubade teekond kohviistandusest kliendi kohvitopsini on väga hoolikalt läbi mõeldud. Nii ongi meie kohvioad kasvatatud ilma sünteetiliste pestitsiidide, väetiste ja geneetiliselt muundatud komponentideta, tagades arengumaade kohvikasvatajatele õiglasema tulu ja paremad töötingimused. Tootmisel on pööratud tähelepanu bioloogilisele mitmekesisusele ja kliimasõbralikkusele ning kasutatud 100% taastuvaid energiaallikaid.
Oktoobrist suurendasime „oma topsi soodustust“ mõlema brändi puhul kaks korda – 10%-lt 20%-le – et motiveerida inimesi eelistama taaskasutatavaid topse ning vähendada ühekordsete pakendite kasutamist. Lisaks pakume kõikides kohvikutes valikuna ka korduvkasutatavaid topse.
Milliseid keskkonnasõbralikke lahendusi te veel oma ettevõttes kasutate?
Oleme juba varasemalt energiatarbimist optimeerinud, näiteks lülituvad meie poodides öösel osad külmkapid välja, et vältida liigset energiakulutamist. Poodide ümberehitamise käigus oleme põhjalikult otsa vaadanud materjalidele, mida kasutame ja läinud üle kestlikumatele lahendustele.
Panustame aktiivselt ka toidupäästmisse, tehes koostööd Toidupanga, toidujagamiskappide ning ResQ Club äpiga. „Kõlblik kuni“ kuupäeva lähenedes langetame poodides värske toidu hinda ning kohvikutes pakume saiakesi soodsamalt kaks tundi enne sulgemist.
Küll aga näeme, et kui räägime toiduraiskamise vähendamisest, siis inimesed sageli pelgavad allahinnatud tooteid. Mis sest, et need on endiselt tarbimiseks kvaliteetsed ning ühes sellega ka soodsamad.
Kas näete siiski ka tarbijate valikutes muutusi?
Mis puudutab tervislikumate ja keskkonnasõbralikumate valikute tegemist, siis tarbijad teevad iga päevaga aina teadlikumaid valikuid. Kindlasti võtavad inimesed ka uuenduslikke tooteid julgemalt vastu kui näiteks 10 aastat tagasi.
Oleme tähele pannud, kui oluline on see, kuidas inimestele tooteid tutvustada. Meie lemmiknäide on „Megavegan salat“. Üks meie salatitest kandis varem just seda nime ning klientide huvi salati ostmise vastu oli olematu. Otsustasime katsetada nime muutmist – uueks nimeks sai „Läätsesalat bataadikreemiga“ ja müüginumbrid tõusid mühinal. Nüüdseks on see paljude lemmiksalat.
Seega üks asi on teadlikkus, aga teine asi reaalsed tarbimisharjumused – nende muutumine on aeglane protsess.
Mida plaanite tulevikus muuta, et veelgi keskkonnasõbralikumalt ärieesmärke täita?
Oluline on muutusi ka tarbijateni viia. Hetkel töötame kontseptsiooniga, mis aitaks inimestel kestlikult loodud tooteid poekeskkonnas veelgi lihtsamalt üles leida. Oleme alustanud oma kaubavalikus palmiõli sisaldavate toodete vähendamist ja töötame aktiivselt selle nimel, et tulevikus oleks meie kaubavalik täielikult palmiõlivaba.
Meie eesmärk on muuta kestlikud valikud klientide jaoks lihtsamaks ja loomulikuks.