Lugeja küsib: Mida pean teadma elektribörsi 15-minutilisele mõõtmisele üle minemisest?

Alates 1. oktoobrist hakkas Nord Pool elektribörs arvestama elektrihinda 15 minuti kaupa senise tunnise perioodi asemel. See on osa laiemast Euroopa Liidu elektrisüsteemi reformist, mille eesmärk on muuta elektriturg täpsemaks, paindlikumaks ja taastuvenergia sõbralikumaks.

Miks minnakse üle 15-minutilisele kauplemisperioodile?

Senini on elektriturg toiminud ühe tunni kauplemisperioodide alusel. Kuid elektri tootmine ja tarbimine võivad tunni jooksul oluliselt kõikuda – näiteks pilvise ilma korral muutub päikeseenergia tootmine minutite jooksul. Lühem, 15-minutiline kauplemisperiood võimaldab elektrisüsteemi paremini tasakaalustada, vähendada kulusid ja suurendada taastuvenergia osakaalu. Lisaks aitab see hoida elektrisüsteemi sagedust stabiilsena, mis on oluline elektriseadmete töökindluse ja süsteemi terviklikkuse tagamiseks.

Millal hakkavad arvestid 15 minuti andmeid mõõtma?

Võrguettevõtjad teevad arvestite vahetust või seadistamist järk-järgult hiljemalt 2031. aastaks. See toimub vastavalt võrguettevõtja kavadele ja sõltub olemasoleva arvesti elueast. Kliendid ei pea 15 minuti mõõtmisele ülemineku vaates ise mitte midagi tegema.

Kuidas ma tean, kas mul on 15 minuti arvesti?

Seda infot saad vaadata Eleringi kliendiportaalis jaotisest “mõõtepunkti andmed”, kus on kuvatud, kas andmete edastus on ühetunnise intervalli kaupa või 15 minuti kaupa.

Elektrilevi kliendid saavad arvesti tüüpi vaadata ka Elektrilevi iseteenindusest tarbimisajaloo vaatest.

Kuidas minu elektrihinda arvestatakse, kui mul pole veel 15 minuti arvestit?

Kui arvesti ei võimalda veel 15-minutilist mõõtmist, kuvatakse andmed arvutuslikult – tunni tarbimine jagatakse neljaks. Tegelikke 15-minuti andmeid näeb klient alles siis, kui arvesti on vahetatud või seadistatud vastavalt uuele standardile.

Kust saan 15 minuti hindu vaadata?

Elektribörsi 15-minuti hinnad kuvatakse Nord Pooli platvormil. Lisaks on elektrimüüjad ja võrguettevõtted tegemas oma iseteenindusportaalides vastavaid tehnilisi täiendusi. Kui oled Enefiti klient, siis näed 15 minuti hindasid ka iseteenindusportaalis ning äpis.

Kas mina pean maksma uue elektriarvesti paigaldamise eest, kui järg minuni jõuab?

Ei. Arvesti vahetuse kulud katab võrguettevõtja ning see ei muuda kliendi võrguteenuse lepingut ega too kaasa lisakohustusi.

NB! Ole ettevaatlik petuskeemide suhtes! Elektrilevi, Eesti Energia ja Enefiti nimel on liikvel olnud petuskeemid, kus küsitakse arvesti vahetuseks isikuandmeid ja Smart-ID allkirju.

Elektrilevi, Enefit ega Eesti Energia ei küsi selliseid andmeid telefoni ega e-posti teel.

Ära jaga paroole ega ava kahtlasi linke! Kahtluse korral võta ühendust Elektrilevi klienditeenindusega numbril 777 1545.

Kokkuvõtteks: 15-minutilisele kauplemisperioodile üleminek aitab elektrisüsteemi paremini tasakaalustada, soodustab taastuvenergia kasutust ja võimaldab tarbijal elektrit targemalt kasutada.

Kuigi muudatused toimuvad järk-järgult, ei pea klient ise midagi tegema – arvesti vahetuse korral võtab võrguettevõtja ise ühendust.

Kui soovid kontrollida oma arvesti tüüpi, logi sisse Eleringi kliendiportaali või oma võrguettevõtja iseteenindusse.

Jaga seda postitust

Seotud teemad

Elektriohutus

Kui elekter teeb liiga – kas sinu kodu on kaitstud?

Kodumasinad on meie igapäevaelu märkamatu osa – kuniks mõni neist töötamast lakkab. Sageli pole süüdi seadme vanus, vaid hoopis voolukõikumine, äike või elektririke. Kahju võib ulatuda sadadesse või tuhandetesse eurodesse. Just siis on kindlustus see, mis aitab.

Loen edasi »