Elektriautode populaarsus on kogu maailmas märkimisväärselt kasvanud ja Eestis on see trend sarnaselt tõusujoonel. Siiski tekitab paljudes riikides, kus elektriautode levik on ulatuslikum, küsimusi võimekus hoida elektrivõrku stabiilsena.
Enefit on välja töötanud koostöös STACC OÜ-ga uuendusliku mFRR sagedusturu prognoosimudeli, mille eesmärk on aidata üha suureneva elektriautode ja laadijate arvu juures tagada elektrivõrgu stabiilsus.
Tarbimise optimeerimine ja võimalikud riskid
Paljud elektriauto omanikud eelistavad laadida oma autosid ajal, mil elektrihind börsil on kõige soodsam. Odavat börsihinda arvestav laadimiste ajatamine võib aga pikemas perspektiivis mõjutada võrgu tasakaalu, sest energiatarbimine nihutatakse planeeritust teisele perioodile.
Enefiti arendusjuht ja projekti eestvedaja Kätlin Värno selgitas, et energiamüüjad teevad võrgu stabiilsuse ja töökindluse tagamiseks võrguoperaatoritele sagedusturgude pakkumisi. „Kui energiamüüjad ei suuda tarbimist täpselt prognoosida, suurenevad nende ebabilansikulud. Tulemusena võib tõusta elektri hind, kuna ettevõtted püüavad katta prognoosivigadest tingitud kulusid,“ rääkis ta.
Küll aga kinnitas Värno, et Eestis sarnast probleemi hetkeseisuga ei esine. „Tänasel päeval liigub meie teedel umbes 7500 elektriautot. Kuigi hinnanguliselt võib elektriautode ja kodulaadijate arv jõuda järgmise kümne aasta jooksul 200 000-ni, puudub vähemalt lähitulevikus märkimisväärne oht elektrivõrgu stabiilsusele. Teisisõnu, isegi kui kõik elektriauto omanikud otsustaksid oma sõidukeid laadida odavaima hinnatunni ajal, ei mõjuks see võrgu tasakaalule kriitiliselt.“
Lahendused tuleviku tarbimismustrite juhtimiseks
Selleks, et tulevikus elektrivõrgu stabiilsust tagada, on üheks lahenduseks elektriautode laadijate tarbimise juhtimine. See tähendab, et elektriauto laadimine ei toimuks juhuslikult või omaniku käsitsijuhtimisel, vaid laadijad oleksid ühendatud süsteemi, mis suudab tarbimist ja laadimise ajastust optimeerida lisaks börsihinnaga arvestamisele ka sagedusturgudel osalemisega.
„Nii saab laadimisaegu ja tarbimismahte nihutada, vältides tipukoormust ja vähendades elektrivõrgu ebabilanssi. Samaaegselt on võimalik tagada, et auto on saavutanud määratud ajaks soovitud laetuse taseme ning seda veelgi soodsama laadimishinna juures,“ ütles Värno.
Niisugused lahendused muutuvad tulevikus üha kättesaadavamaks, kuna sagedusturgudel kauplemiseks vajalik minimaalne lävend 1MW on kodulaadijatega juba peaaegu saavutatud. Kui elektriauto omanik otsustab soetada laadija, on Värno hinnangul mõistlik kaaluda terviklikku lahendust, kus laadimissessioone optimeeritakse lisaks börsihinnale ka sagedusturgudega arvestades. Enefit Volti kliendi jaoks tähendab see juba tuttava laadimisteenusega veelgi paremaid võimalusi laadimiskulude vähendamiseks.
Täpsem ebabilansi prognoos ja stabiilsem elektriturg
Enefiti ja STACC-i loodud mudel analüüsib pidevalt elektritarbimist järgmise nelja tunni jooksul, aidates tulevikus veelgi täpsemalt ebabilanssi prognoosida. Mida täpsem on prognoos, seda paremini saavad elektritootjad ajastada, millal pakkuda turule reservvõimsust.
„Võimekus suunata tootlus perioodidele, mil elektrit toodetakse oodatust vähem, aitab tasandada hinnakõikumisi ja loob suures pildis stabiilsema ja paremini prognoositava elektrituru,“ sõnas Värno.
„Tuleviku vaatest ning eelkõige elektriautode ja kodulaadijate arvu kasvu jätkudes suureneb üha enam vajadus tarkade ja tõhusate lahenduste järele. Ettevõtluse ja Innovatsiooni Sihtasutuse rakendusuuringute programmi kaasrahastuse meetme toel EVFlex ehk e-mobiilsuse paindlikkuse projektis loodud mudel üks sellistest just nimelt ongi,” lisas ta lõpetuseks.